fredag 25 januari 2013

PRESTATIONENS MOROT I SKOLAN

Först vill jag säga att SJÄLVKÄNNEDOM borde vara det viktigaste ämnet i en skola, och på ett tidigt stadium. Självkännedom genom att t.ex lära sig alternativa "vetenskaper" som Strukturologi, Människans struktur, Kinesisk handanalys (Cheirologi), Iridologi, Enneagram-typer, numerologi, Mayatecken, Kinesisk och vanlig Astrologi samt "Den Nya Näringsläran" som även innefattar både fysisk och andlig näringslära.
Genom att få en del grunder i dessa alternativa ämnesområden ökar självkänslan och vidgar elevens horisont, vilket kommer att öka motivationen för eleverna i skolarbetet. Bara genom att veta vilken arketyp man är ger belägg för vilken kompassriktning och mål som hägrar i en framtid. Skolleda kommer att bytas ut mot "ordning och reda" i sin Nya Form.

För flera år sedan skrev jag om följande: Antag att varje elev som går ut gymnasiet får 1 miljon kronor och att varje student som klarar av en högskoleutbildning, eller med många olika högskolebetyg, får ytterligare en miljon. Dessa ekonomiska morötter skulle leda till starkt ökande motivation i skolarbetet som helhet, både för lärare och elever.

Under hela studietiden skulle eleverna motiveras att lära sig hur man skulle förvalta och använda dessa pengar. Här lär man sig både om samhället, ekonomi och matematik, dvs pengarna blir som ett smörmedel i skolarbetet. Många elever skulle då redan under skoltiden bli uppfinningsrika entreprenörer och alla ämnen i skolan skulle klaras av som en "frukt-ans-värd" dans, dvs en dans från blomma, bin till frukt.
Kreativiteten skulle flöda, konsten och litteraturen skulle göra människorna lyckligare, kunskapen om kostens betydelse för den egna hälsan och kunskap om ätandets orsak och verkan i sin helhet, skulle blomma ut och ge skoleleverna insikter och medvetenhet om hur man kan leva ett liv helt utan lidande och sjukdomar.

De pengar som varje elev får, kommer att vara "öronmärkta", dvs de får bara te.x användas för att skaffa en egen lägenhet, eget boende, för att starta ett företag eller satsa pengarna inom brancher som leder till mindre miljöförstörelse och hushållande av energi i sin helhet. Hela detta "stödkapital" ska leda till och ingå i den Nya BNL (BruttoNationalLyckan).

Pengarna kommer från en "fond" som förvaltas av en "vegetarisk, räntefri bank", där ingen girighet finns.
Dessa pengar fås från en "skatt" som tas ut på varor och tjänster som har en destruktiv inverkan på människans hälsotillstånd, tex en moms på köttprodukter av 45%, sprit och tobak 40% osv. Varors farlighet kommer att kunna graderas från 0 till 100% farligt, dvs momsen tas ut i förhållande till farlighetsgraden.
Våldtäkter av män mot kvinnor och kriminalitet skulle bestraffas och där skadestånden skulle höjas till det dubbla, där hälften går till "studie-fonden".

I gengäld skulle eleverna under sommarloven plocka frukter, bär och grönsaker utan ersättning, annat än en liten del av skörden. Pengarna som fås vid försäljning av frukter, bär och grönsaker tillfaller "studie-fonden".
Eleven investerar således i sig själv med en stark motivation genom den utdelning som väntar.
Istället för att ta in folk från andra länder för att tex plocka blåbär, lingon och jordgubbar så tar skoeleverna hand om detta.

Detta är bara en inledning till hur man radikalt kan få ökad motivation i skolan med bättre resultat och lyckligare elever, således ingen detaljplan. Synnergieffekterna av en sådan Morot ("Studiefond") skulle bli enorma och påverka samhället i en positiv riktning inom alla områden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar